Dajte si pozor na podvodné telefonáty!
Dajte si pozor na podvodné telefonáty od podozrivých osôb, ktoré sa vydávajú za zamestnanca Poštovej banky a následne za policajta.
Cieľom podvodníkov je prostredníctvom podvodných telefonátov so zámienkou doručenia zásielky oklamať seniorov. Najprv sa vydávajú za zamestnanca Poštovej banky a následne za policajta, ktorý sa dopytuje na telefonát z Poštovej banky a znepokojí seniora, že je v nebezpečenstve.
- Podozrivá osoba zavolá seniorovi a vydáva sa za zamestnanca Poštovej banky so zámienkou doručenia zásielky.
- Pýta sa, či je senior sám doma, či má pri sebe hotovosť, šperky, prípadne inak našetrené peniaze.
- Podvodníci momentálne volajú z čísla s českou predvoľbou.
- Po ukončení hovoru podvodníci opätovne kontaktujú osloveného a predstavujú sa ako policajti z kriminálky.
- Pýtajú sa na telefonát z Poštovej banky, následne na to seniora znepokoja informáciou, že jeho dom bude za chvíľku obkľúčený a že sa nachádza v nebezpečenstve.
- V žiadnom prípade neposkytujte svoje osobné údaje a prihlasovacie údaje či heslá do Internet bankingu alebo údaje k svojej platobnej karte.
- Ak ste tak už náhodou urobili, prosíme, bezodkladne kontaktujte Infolinku 0850 006500.
- Ak ste sa stali obeťou podvodu, bezodkladne kontaktujte políciu na telefónnom čísle 158
V prípade, že máte pochybnosti alebo podozrenie, že ide o falošný telefonát z Poštovej banky, neváhajte a overte si informácie na našej Infolinke na 0850 00 6500 alebo na *6500.
Ďalšie časté typy podvodov
-
TELEFONICKÝ PODVOD – BLÍZKY ÚDAJNE SPÔSOBIL NEHODU
Podvodníci sa pri tomto druhu telefonického podvodu často predstavujú ako lekári, zamestnanci nemocnice či dokonca polícia a svojej obeti oznámia, že ich príbuzný, napr. syn, vnuk… spôsobil vážnu dopravnú nehodu a potrebuje peniaze na vyplatenie škody, ošetrenia a podobne.
„Mala som telefonát od neznámeho muža, ktorý mi presvedčivo tvrdil, že môj syn je v nemocnici, pretože zrazil dieťa. Aby nešiel do väzenia, mám urýchlene poslať peniaze na uvedený účet. V obave o syna som peniaze vložila na účet. Zistila som, že to bol podvod. Podala som trestné oznámenie, no o svoje peniaze som prišla.“
Kto je najčastejšie cieľom týchto podvodov?
Cieľom sú najčastejšie starší ľudia, ktorí sú dôverčivejší, vedia ťažšie vyhodnotiť situáciu, sú citlivejší a väčšinou žijú sami. Svoje peniaze a cennosti častokrát uchovávajú doma, pretože sa domnievajú, že takto ich majú „pod dohľadom“. V prípade, že majú peniaze uložené v banke, podvodníci využívajú ich osamelosť a žiadajú ich o urýchlený výber z bankomatu či banky.
Ako prebieha pokus o podvod?
Podvodníci najčastejšie kontaktujú starších ľudí telefonicky niekoľkokrát za sebou, a to vo veľmi krátkych intervaloch, aby znemožnili preverenie uvádzaných skutočností. Predstavujú sa ako lekári, pracovníci nemocnice či dokonca polícia a súrne žiadajú požičať peniaze na vyplatenie škody alebo na ošetrenie zranenej osoby. Obeť pritom upozornia, aby konala rýchlo a nikoho nekontaktovala, kým sa daná situácia nevyrieši. Podvodníci žiadajú odovzdanie peňazí príbuznému zranenej osoby, ktorý si pre ne príde osobne v krátkom čase, väčšinou do pol až jednej hodiny. V prípade, že nemáte hotovosť doma, podvodníci naliehajú, aby ste urýchlene vybrali peniaze z bankomatu alebo priamo z pobočky banky.
Obeť podvodu je takto vystavená silnému nátlaku a zo strachu o svojho blízkeho rýchlo spraví všetko podľa inštrukcií podvodníkov.
Čo robiť, ak sa vy alebo vaši blízki ocitnete v podobnej situácii?
- Skutočnosti uvádzané počas telefonátu s neznámou osobou si ihneď overte u svojich príbuzných alebo iných osôb, ktorým dôverujete a vedia vám pomôcť. A to aj napriek naliehaniu volajúceho, že nemáte nikoho kontaktovať!
- Ak nemáte koho kontaktovať, obráťte sa na svoju banku, kde vám radi pomôžu a nasmerujú vás. V Poštovej banke môžete využiť napríklad našu Infolinku 0850 00 6500.
- Nevyberajte svoje finančné úspory pre cudzie osoby zo svojich účtov či bankomatu a nedávajte peniaze osobám, ktoré nepoznáte.
- Nevpúšťajte cudzie osoby na svoj pozemok či do príbytkov.
- Ak sa stretnete s podobnou situáciou alebo máte podozrenie z podvodného konania, ihneď kontaktujte políciu na čísle 158.
Stali ste sa obeťou podvodu?
Obeťou sa môže stať skutočne každý, nie je to hanba. Ak sa tak stane, odporúčame riadiť sa nasledovnými radami:
- Bezodkladne kontaktujte políciu na telefónnom čísle 158.
- V prípade, že ste cudzej osobe nahlásili svoje údaje k platobnej karte, ihneď kartu zablokujte. Môžete tak spraviť:
- vo svojom Internet bankingu,
- prostredníctvom našej Infolinky na čísle 0850 00 6500,
- na ktoromkoľvek obchodnom mieste Poštovej banky alebo v pobočke 365.bank,
- na 24-hod. podpore pre blokovanie kariet na čísle +421 2 20 30 34 44.